Kommentar / Johan Ehrenberg.

2021-11-09 01:57
Puffetikett
Dagens ETC

Plastbranschens makalösa hyckleri

Fossilindustrin gillar återvinningskampanjer eftersom de för bort frågan från de som är verkligt ansvariga.

Tipsa om artikeln via e-post

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Prenumerera och betala per månad. Avsluta när du vill.

Alla vet baksidan med plast. Hur den förstör natur och hav, hur den därför samlas in för ”återvinning” och hur den sedan eldas i fjärrvärme och kraftverk och skapar enorma utsläpp.

Det här berättar avfallsbranschen själv. Exempelvis bränner Stockholm (via Stockholm Exergi) 160 000 ton plast från soporna varje år vilket motsvarar halva stadens samlade utsläpp från trafiken. Av hushållens avfallsutsläpp påstår man att 60 procent är plast som man inte sorterat ut. Och så blir lösningen den som alltid dyker upp när plast diskuteras. De lata medborgarna ska sortera bättre. Det här är ett makalöst hyckleri.

Det är inte en svensk fråga, utan global. I land efter land uppstår samma diskussion, det finns en medveten propaganda om att öka återvinningen som en lösning på plasten som produkt. Varje gång protester mot plastvansinnet kommit har den fossila industrin startat kampanjer för återvinning.

Man har framställt plast som en råvara med stort värde. Men det är inte sant. Att samla in, sortera och återvinna plast är extremt dyrt, mycket dyrare än att göra ny plast på norsk olja eller gas. I länder – som Kina och USA – där man inte bränner plasten lika flitigt som i Sverige, så är det ändå billigare att skapa dessa enorma sophögar och täcka över dem med sand och jord.

Bägge lösningarna, förbränning och sophögar, skapar samma utsläpp.

När vi uppmanas plocka plast på stränder och längs vägar så borde vi upplysas om att det inte är en klimatåtgärd, det är att hålla rent, som att städa sitt sovrum och plocka upp saker man slängt på golvet. För soporna vi samlar in återvinns inte, men visst de gör stranden renare.

Måste det vara så här? Nej. Amerikanska koncernen Honey­well skryter nu om att man kan återvinna nästan all plast kemiskt, svenska företag säger samma sak, råvaran kan återställas men… ja, du kan svaret. Det är dyrare än att köpa ny olja.

Hela återvinningspolitiken har blivit fejk, ett sätt att få olje­bolagen att fortsätta som förut. Deras problem idag är att elektrifiering med sol och vind är billigare än deras produkter. De vet att energiförändringen kommer, de försöker bara försena den. Men för plast gäller motsatsen.

Därför är det viktigt att driva kampanjer om återvinning, man måste låtsas som om det cirkulära verkligen gäller, fast det är lögn. Ny plast från ny olja kommer vara billigare och så länge ­politiken inte ställer krav på minskad plastproduktion, krav på att få bort förpackningar, krav på 100 procent återvinning av producenterna själva – det är deras ansvar – så kommer plasten fortsätta förstöra klimat och miljö.

Hur fina kampanjer som än görs för att öka medborgarnas sorteringsvilja.

Fossilindustrin gillar återvinningskampanjer eftersom de för bort frågan från de som är verkligt ansvariga. Ett antal storbolag som struntar fullständigt i miljön och klimatfrågan. De bryr sig bara om hur mycket pengar man kan tjäna innan allt är för sent.

Tipsa om artikeln via e-post